Gare de Maghnia



 Ä°ÅžVEREN: Yüksel Proje A.Åž.

YER: Maghnia / Cezayir

PROJE TARİHİ: 2020

İNŞAAT ALANI : 6907 m2 (İstasyon 3157m2 + Peronlar 3750m2)

 

 


Cezayir in kuzey batısında yer alan Maghnia kenti için tasarlanan tren garı projesi, Akdeniz ikliminde kamusal bir yapı nasıl olabilir sorusuna mimari bir yanıt aramaktadır.

 

 

Bu anlamda İşveren sunduÄŸu avan projenin yerel mekan kurgularına uyumsuz olduÄŸu konusunda ikna edilmiÅŸ ve tasarım tüm fonksiyonları tek bir kitlede çözümleyen bütüncül anlayış  yerine parçaçı bir yaklaşım üzerine temellendirilmiÅŸtir.

 

İstasyonun temel iÅŸlevleri 3 farklı blokta tasarlanmıştır. İdari ve teknik iÅŸlevleri barındıran blok tesisin batı yönününde iç-dış arasındaki sınırı oluÅŸtururken,  iÅŸletme  ve hizmet iÅŸlevli diÄŸer 2  blok ise  doÄŸudaki açık ve yarı açık alanları tariflemektedir. Blokları birbirine baÄŸlayan ana mekan ise merkezi konumdaki istasyon holüdür. Ulaşım deneyiminin belleÄŸini oluÅŸturan ana istasyon holü, ÅŸehir ve peronların arasında bir ara yüz olarak tüm iÅŸlevleri hem birleÅŸtirir, hem ayrıştırır. Holün doÄŸu çeperinde yer alan  yarı açık avlu ise su ve peyzaj öÄŸeleri ile yolcuların deneyimlerini zenginleÅŸtirir.

 

Blokların ve peronların üzerini kaplayan üst saçak yalın, prizmatik kütlelerden oluÅŸan gar binasını kentsel ölçeÄŸe taşıyan bir mimari eleman olarak sunulmuÅŸtur. Bloklar ile üst saçak arasındaki 4m yüksekliÄŸindeki bölüm ise binanın doÄŸal havalandırmasını saÄŸlamaktadır.

 

Kente açılan cepheler ısı kazanım ve kayıpları için sağır ve küçük açıklıklar ile kurgulanmışken, üst çatı altında kalan yarı açık avluya bakan cepheler daha ÅŸeffaf ve geçirgen olarak binaya kontrollü gün ışığı saÄŸlamaktadır.   

 

 

Cephelerde uzun ömürlü ve bakım gerektirmeyen yerel taÅŸ kullanılmıştır. Aynı taÅŸ boÅŸ ve dolu kullanım ÅŸekli ile ÅŸeffaflaÅŸmak isteyen kentsel cephelerde yapısal bir panjur elemanına dönüÅŸmüÅŸtür.

 

Yayınlar

Serbest Mimar, 36. sayı - Gare De Maghnia